Monday, 21 September 2015

A year beyond this world!

"Draw Me Close" (Luganda version) av David Lule

8 dager, 6 timer og 36 minutter. Det begynner å gå opp for meg at det ikke er lenge igjen - dagen hvor jeg forlater mitt trygge rede og flyr ut i den store verden (hehe), nærmer seg med stormskritt. Jeg kjenner at jeg både gleder og gruer meg; jeg grugleder meg, som Løveungen i Karsten og Petra så fint kalte det!

"A year beyond this world" står for tur. Det er det nettsidene til Hald Internasjonale Senter, fagskolen jeg er elev ved, lover oss iallfall! Jeg visste ikke helt hva de mente med det før jeg begynte her, men nå, etter å ha vært på Hald i Mandal i omtrent seks uker, begynner jeg føle meg litt klokere på det utsagnet. Her er vi omkring 70 elever fra 11 ulike nasjonaliteter, samt en stab på 13 stykker som i tillegg representerer to andre nasjonaliteter. En solid gjeng fra ulike bakgrunner og med mange ulike kulturer samlet på et sted - spør du meg er det lite som er bedre enn det!

Ukene her har gått veldig i ett, og jeg har kost meg hvert eneste sekund. Siden oppstarten her den 16. august har vi blant annet vært på FK Youth Camp på Sørmarka sammen med alle andre som deltar på et av Fredskorpset Ungs utvekslingsprogram, vi har vært på blåtur hvor flere av de internasjonale blant annet fikk gått på sin første ordentlige skogstur, vi har hatt (mange) lovsangskvelder, og vi har feiret norsk jul sammen på en helt ordinær lørdag i september (med julegrøt, julemiddag, julepynt, julemusikk, julegaver og gang rundt juletreet). Det har vært noen gøyale og veldig lærerike uker!

Under her ser dere et lite bildedryss fra de seneste ukene:
Gruppebilde på vei til til FK Youth Camp.                                                                                      Foto: Dara Chhien

Matpause på vei til FK Youth Camp.

Hele Hald-gjengen etter avslutningen av FK Youth Camp.                                                               Foto: Dara Chhien

På oppdagelsestur i nærområdet rundt Hald en av de første dagene.

Vi lette flere timer etter "the secret room" her på Hald. Gleden var stor når vi endelig fant det!

Miranto fra Madagaskar og team-maten min, Henriette, på tur i skogen.

Jeg og min kjære med-ginger, Karoline (jepp, vi deler fornavn òg), prøver å lese litt pensum, men, som pc-skjermen min viser, så gikk det ikke spesielt bra.

Herlige Joyce (aka Pepe) fra Uganda som jeg har blitt så utrolig glad i.                               Foto: Henriette Wroldsen

For min del startet "julaften", lørdag 19. september, klokken halv åtte med "Tre nøtter til Askepott" på tvstua!

Pepperkakebaking må til når vi skal feire jul!

Jeg og Ina gikk på Matkroken, hun ikledd pysj. Det måtte så klart dokumenteres, og da kom Sam (fra Kenya) å ville også være med.

Julegrøt måtte selvsagt også fortæres på "julaften"! F.v. Ida Marie, Marie, Maya (som var veldig opptatt av mobilen sin), Siri, meg og Julia fra Brasil.

Noen av de vakre Hald-studentene klare for julefeiring. På dette bildet er både Norge, Kenya, Etiopia og Uganda representert.

En herlig gjeng på julefeiring.                                                                                     Foto: Kaja Karoline Gutterød

Under julemiddagen kom julenissen (aka rektor) og vi fikk alle klementiner.

To nydelige jenter som jeg har vært så privilegert å bli kjent med; Karoline Kristin og Ina-Helene.

Hele den herlige gjengen på Hald; Både elever og stab!                                                                Foto: Øystein Ruud

Sangen øverst i innlegget er en kjent lovsang, "Draw Me Close", bare på luganda i stedet for engelsk. Luganda er det språket vi som skal til Mbale skal (prøve å) lære oss. Så langt kan jeg å telle til fem og å si hva jeg heter. Jeg kan trygt si at det har gått sakte fremover når det kommer til å lære språk de siste seks ukene!

No comments:

Post a Comment