Sunday, 31 January 2016

På reisefot gjennom Øst-Afrika

Forrige søndag kom jeg og Henriette hjem etter en fire ukers lang reise gjennom Kenya, Tanzania og Rwanda. Det var veldig godt å komme hjem til egen seng (hadde aldri trodd jeg skulle glede meg til å komme hjem til denne senga), kjente omgivelser og barn som løper i møte for å gi en bamseklem i ren gjensynsglede.

Disse to skjønne jentene fremførte noen sanger for meg på min første dag tilbake på jobb.

Reisen startet i Mombasa, Kenya, hvor hele ØA-gjengen møttes for å feire nyttår sammen. Vi leide oss et feriehus på Diani Beach, og jeg tilbragte uka liggende rett ut med hvilepuls. Det var veldig godt med en pause.

Etter Mombasa bar det videre til Nairobi på infield. Jeg og Henriette forlot Mombasa litt tidligere enn resten, fordi vi ønsket å prøve et annet transportmiddel enn buss – nemlig tog! Vi reiste, til alles forbauselse, på tredjeklasse (alle andre hvite reiser førsteklasse, til nøds andreklasse), og det ble en veldig interessant togtur; vi tilbragte litt over 20 timer i en vogn med jevnaldrende kenyanske ungdommer som danset og sang. Hakuna kulala, var noe av det første de sa. Heldigvis, etter kun noen få timer, lå vi alle på hver vår benk og sov.

Etter én uke på Scripture Mission – NLMs base – i Nairobi, satte vi oss på bussen i retning mot Mombasa igjen. Denne gangen skulle vi ikke hele veien til kysten, men til Voi – the most beautiful place – for å se hvordan CHRISC-jentene har det der. Vi hadde kun tid til å være der én dag, men det var en veldig fin dag: Vi gikk på fjelltur, spiste taco og besøkte familiene til Loice og Danson som er i Norge.

Vi dro på en slags safari under infield, hvor vi kunne vandre blant sebraer, giraffer ++

Er det rart jeg digger denne jenta? Takknemlig for å kunne bo i Mbale sammen med henne, altså!

Fjelltur i Voi!

Loice sitt hjem i Voi

Fra Voi krysset vi grensa over til Tanzania hvor vi tilbragte en dag i Moshi. Der fikk vi besøkt hotspringene og spist middag med vår venn Diego fra Guatemala som var på sør-sør utveksling i Moshi gjennom Fredskorpset.

Den lille havfruen i Moshi, Tazania

Fra Moshi reiste vi videre med fly (og haik og ferje) til Zanzibar. Der tilbragte vi noen dager med vår personlige guide Jiwe. Zanzibar var veldig annerledes enn forventet, og det var gøy å kunne reise dit å se ting de fleste turister ikke nødvendigvis legger så mye merke til (i tillegg til de typiske turisttingene).

Jiwe inviterte oss på middag vår siste kveld på Chwaka Bay. På menyen var ris, kokosnøttsaus og greens.

Omvisning på slavemarkedet

Etter Zanzibar reiste vi via Dar es Salaam til Mwanza for å besøke Sven og Jakob. Vi fikk vært med de to dager på jobb på TAHEA, hvor vi blant annet reiste én time ut i ingenmannsland for å komme til en skole hvor Sven og Jakob skal arbeide som lærere. Der skal de prøve å lære ca. 200 swahilitalende 5-6 åringer engelsk. De to dagene vi var der lyktes de nesten med å lære de tallene fra en til ti. De kunne de hvert fall hvis vi sa de i rekkefølge!

Sven underviser. På bildet vises kun litt under halve klassen (den delen som fulgte med).

Fra Mwanza skulle vi egentlig bare reise rett hjem, men siden det var helg, hadde vi det ikke travelt. Vi tok derfor buss til grensa til Rwanda hvor vi haiket oss videre med en trailer inn til Kigali. Der fikk vi besøkt Kigali Genocide Memorial (som var veldig bra gjennomført), bowlet og sett en helt annen del av Øst-Afrika enn det vi har sett fram til nå. Der var det god infrastruktur, synlige trafikkregler, fortau og køkultur. Det er utrolig hvor langt de har kommet etter folkemordet – vi kunne nesten ikke tro at vi fortsatt befant oss på det samme kontinentet!

Vi prøvde å finne toppen av mt. Kigali for å få utsikt over byen. I stedet rotet vi oss inn i en militærleir og ble jaget bort. Vi endte opp i en landsby hvor noen barn viste oss litt rundt. Fin utsikt fant vi likevel da!

På lørdagskvelden vendte vi nesa hjemover igjen. Vi reiste gjennom hele natta til Kampala, tok en liten stopp innom Watoto Church Downtown, og reiste så videre hjem til Mbale. Der ble vi møtt av gode klemmer av våre kjære nabogutter og taco laget av vår kjære masterchef Gjertrud. Home sweet home, altså!

Lekestund på taket i solnedgangen med en av guttene som har flyttet (midlertidig?) inn på youth center.