Friday, 4 March 2016

Familie på besøk

18. februar var en spesiell dag for Uganda av to grunner:
1) Presidentvalg. Som forresten endte med at Museveni fikk grønt lys til å gå inn i sitt fjerde tiår som president. (Kanskje ikke tilfeldig når vi hører om tilfeller hvor folk har solgt stemmene sine for 1000 shillings (≈2,5 nok) og når Museveni selv hadde kontrollen over alt som skjedde i oppmarsjen av valget?)
2) Familien min landet for første gang på afrikansk jord, mer konkret på Entebbe International Airport, for å tilbringe 9 dager i vakre Uganda.

Turguide Karoline, aka meg, utnyttet at jeg kunne leve ut fra noen andres lommebok i en drøy uke, og hadde derfor fullstappet dagene til det ytterste. Allerede første dag satte vi kursen mot Murchison Falls og safari. Her må jeg ta med at vi reiste med privat bil og sjåfør i stedet for public transport, noe som for meg var en fornøyelse. 0 svett (russe)buss som er stappet til randen av mennesker og høner = glad Karoline.



Vi startet safaridagen med en ”typisk afrikansk soloppgang”.


På safari så vi mange fine dyr:






Og vi traff på dette gliset:


Fornøyd familie som er gjenforent etter fem måneder:


Etter safari gikk turen hjem til Mbale hvor vi tilbragte søndagen på en (utypisk) afrikansk gudstjeneste (ville spare de for vond rumpe og hodepine), søndagsmarked og ”back to school”-party for naboene. Mandag og tirsdag tilbragte vi på CRO med blant annet lek, DA, hjemmebesøk, night survey, uniformutdeling og ”gaver fra Norge”-utdeling. Stor stas (men siden dette har blitt ”hverdag” for meg, ble det minimalt med bilder)!

Pappa ble tatt godt i mot på CRO

På tirsdag etter jobb, gikk turen til Mbale-regionens store stolthet: Sipi Falls! Her fikk vi slappet av, fryst litt, (pappa fikk) smakt selvlaget kaffe og gått i den vakre naturen området har å by på.

Kveldsstund på Lacam Lodge. Når det ble mørkt fløy flaggermusene rett over hodene våre!


Skjult reklame for Kirkens Nødhjelps ”Water-to-go”-vannflasker;)



Min favorittplass på hele turen!



Familien min<3 


Kaffelaging 

På torsdag bar det nok en gang til CRO, før vi dro (med privatbil!!) til Kampala. I Kampala dro vi på city tour med boda boda (Walter’s boda boda, folkens – anbefales!) hvor vi blant annet fikk sett Gaddafi moské, Buganda Kingdom og Afrikas eneste Bahaitempel. Vi dro også på craft shop, craft market, oasen for mzungus i Kampala (aka Acacia Mall) og Watoto Church.



Konvertert til islam?

Gaddafi moské.


Kampala fra oven.

Slottet i Buganda Kingdom.


Omvisning i Idi Amins torturkammer.



Bahaitempelet

Nå er det under 6 uker til jeg flytter (hjem?) til Norge igjen. Tiden har gått så altfor fort!

1 comment:

  1. åh, så herlig! bildet av elefanten var fantastisk!

    ReplyDelete